Motor

De Hillegiena is voorzien van een sterke motor (80pk). De motor is ca 75 jaar oud, maar zeer betrouwbaar en eenvoudig te bedienen. Op kruissnelheid maakt de motor ongeveer 900 toeren en is de voortgang ongeveer 9 km/u.

De motor is gebouwd door Klockner-Deutz, tijdens de tweede wereldoorlog. Hij is in de oorlog niet gebruikt en na de oorlog in het kader van de herstelbetalingen naar Nederland gebracht en eerst in een ander schip ingebouwd. In 1991 is hij in de Hillegiena ingebouwd.

De leidingen hebben duidelijke kleuren: de groene leidingen zijn van de buitenzijde van het koelwater; de blauwe aan de motorzijde van de warmtewisselaar; de gele leidingen zijn van de smeerolie.
De leidingen hebben duidelijke kleuren: de groene leiding is buitenboord water; de blauwe is het gesloten koelwatersysteem aan de motorzijde van de warmtewisselaar; de gele leidingen zijn van de smeerolie.
De keerkoppeling is gebouwd door Reijntjes.
De keerkoppeling is gebouwd door Reijntjes.
Dit is een antieke generator. Niet meer in gebruik. De nieuwe (220V-)generator is ingebouwd in een houten kast om het geluid te dempen.
Dit is een antieke generator. Niet meer in gebruik. De nieuwe (220V-)generator is ingebouwd in een houten kast om het geluid te dempen.
De accu’s: de zwarte zijn de startaccu’s en de grijze voor licht, koelkast, etc. Deze laatste zijn drie jaar geleden vernieuwd.
De accu’s: de zwarte zijn de startaccu’s en de grijze voor licht, koelkast, etc. Deze laatste zijn drie jaar geleden vernieuwd.
Aan de bakboorzijde in de machinekamer is een werkplaats met stahoogte, bergruimte en een bankschroef. Hier is ook de inlaat van het koelwater te zien en links de pomp waarmee het water kan worden gebruikt om het dek te spoelen.
Aan de bakboorzijde in de machinekamer is een werkplaats met stahoogte, bergruimte en een bankschroef. Hier is ook de inlaat van het koelwater te zien en links de pomp waarmee het water kan worden gebruikt om het dek te spoelen.

← ZEILEN